Schackrutor!

Så min granne, vän och kusin var sugen på schackrutor, som jag aldrig bakat innan. Challenge accepted! Medan Elsa sov (hon sover fortfarande) passade jag på att knåda ihop lite småkakor, något jag annars inte är så haj på. Eller ja, jag suger. Sög? Iallafall, de blev inte så fina, men de blev goda! En plåt till grannen och en plåt till oss :)

Receptet tog jag ur Icas Sju Sorters Kakor, och ni hittar det nedan:


Schackrutor ca 50 st

4 ½-5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g margarin eller smör

smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Hacka samman mjöl, socker och matfett. Dela degen mitt itu. Blanda den ena delen med vaniljsocker och den andra med kakao. Rulla ut degen i 4 jämna längder. Lägg en ljus längd bredvid en mörk i 2 lager. Tryck till helt lätt. Lägg längderna kallt en stund. Skär 3-4 mm tjocka skivor. Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 200°C i ca 10 minuter.

Jag gräddade på 175°C.

Kommentera här: